- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 8.12.2025 at 07:44 by .
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › Kiertokangen pusla
Kuutosen kone on pitänyt melkoista naputusta etenkin kylmänä ja polttanut öljyä runsaasti. Avasin koneen ja mitään kovin ihmeellistä en löytänyt. Venttiilivarsien tiivisteet ovat sököt, siitä varmaan tuo öljyn palaminen. Oikean kiertokangen yläpään pusla on jonkin verran väljä. Sanokaa tietäjät kuuluuko puslassa olla yksi vai kaksi reikää öljylle? Öljyhän kulkeutuu kampiakselilta kiertokangen läpi sen yläpäähän? Kuuluuko puslassa olla tuon öljykanavan kohdalla reikä? Vai onko puslassa reikä vain kiertokangen päässä olevan öljyreiän kohdalla?
Kaksi reikää, ja “poikittain” kiertokangen öljyreikään nähden..
Siisniinku tuossa kuvassa, jos suostui mukaan liittymään se. Kuva siis…
Kiitos vastauksesta! Nykyisissä puslissa on vain yhdet reiät siinä kiertokangen pään öljyreiän kohdalla. Ilmankos ovat kuluneet, voitelu ei varmaan ole toiminut kunnolla.
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Näitä puslia on ollut uusissa kampiakseleissa tosiaan kahdella tavalla. Minulla on yksi uusi 12 hp kampiakseli, jossa on kiertokankien yläpää puslissa on kaksi reikää toinen kiertokangen männänpuoleisessa päässä ja toinen vastapäätä sitä. Tämä päässä oleva reikä on kohdikkain kiertokangen valurautaisessa päässä olevan vastaavan reijän kanssa.
Toisaalta yleisemmin ne ovat juuri niin kuin tuossa Jasun kuvassa on, poikittain iskun liikkeeseen nähden.
Onko tästä kenelläkään hiljaista tietoa kumpi on oikein, vai onko kysymys samanluonteinen kun se perimmäinen kysymys kuinka päin halkaistu halko kuivuu pinossa paremmin; halkaistu puoli ylöspäin vain kuori ylöspäin?
Copyright © 2025 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste