Etusivu › Forums › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle
- This topic has 255 replies, 67 voices, and was last updated 16.1.2017 at 20:12 by
sitikkaporo.
-
AuthorPosts
-
29.4.2010 at 14:59 #139756
Tänään oli noin 30-vuotisen autokatsastusurani varmaankin paras päivä.
Pari päivää sitten kävin Nurmijärven A-katsastuksen konttorilla ottamassa sätkän liikenteeseen, koska tulkitsin talven viimeinkin menneen ohi, vaikka välillä jo tuntui että aina on ollut talvi ja tulee aina olemaankin, eikä mitään muita vuodenaikoja ole enää koskaan olemassakaan, shortsit saa käyttää vessanpesuun ja pilkkihaalari on uusi vähimmäisstandardi. Töistäkin on nyt lomaa 2 viikkoa.
Konttorilla vaikutti hyvin hiljaiselta, ja konttoristirouva vahvisti, että asiakkaita ei ole pahemmin näkynyt ja 4 ingenjööriä vaan pyörittelee siellä peukaloitaan että viuhka käy. Katsastusaikaa ei siis tarvitsisi varata, vaan pääsisi saman tien syyniin. Tässä vaiheessa tarkistin taas kerran, että saanko ajaa katsastamattomalla autolla konttorille, vaikka aikaa ei ole varattuna, ja konttoristi sanoi jälleen kerran, että katsastukseen saa ajaa, vaikka ei olisi aikavarausta. Täällä foorumillahan on tästä keskusteltu, ja lain teksti ei kyllä taida venyä koskemaan ”drive-in-katsastusta”, mutta näin tämä konttori aina vaan neuvoo.
Eilen sitten ilmasin jarrut, vaihdoin ajovalopolttimot eteen ja katsoin öljytikkua, ja siinä koko katsastushuolto ja myös koko tähänastinen keväthuolto. Tänään ajoin klo 10 aikaan konttorille. Jarruissa tuntui pahus vie olevan kuitenkin ilmaa. Ilmoittautumisen jälkeen tsekkasin valot, ja totta kai täytyi vielä avata toinen etulyhty ja ropeloida lähivalon johto kuntoon. Kone oli käynnissä, ja huomasin, että pakoputken alkukäyrässä on halkeama. Silloin insinööri jo astelikin paikalle. ”Jaahas, täällä sätkä jo tsutsuttaa”, sanoi mies ja lähti ajamaan lenkin. Töötti pelasi ja samoin pissapoika ja pyyhkimet. Tärytykset ja jarrutestit hyvin tuloksin. Kärry halliin ja pukille. Halli oli tosiaan typötyhjä. Ja sitten koitti tähtihetki. Inssi sanoi: ”Olen aina pitänyt rättäreistä, ajatellut hankkia omankin”. Henkinen minäni tanssi electric boogieta. ”Kotoisa peli, oletko reissannut tällä paljonkin?” Seuraavan tunnin ajan, sätkän ollessa edelleen pukilla, juttelimme mm. 2CV-harrastustoiminnasta, Prahan Teknisestä museosta, Nürnbergin rautatiemuseosta ja höyryvetureista yleisemminkin, interreilaamisesta, savuoluesta, matkailuautoista ja vanhoista moottoripyöristä ja vielä traktoreistakin. Kun jossain vaiheessa sammutin ajovalot ja mainitsin että akku ei enää ole parhaimmillaan, inssi alkoi etsiskellä ampeerimittaria, minkä seurauksena olivat lopuksi kaikki 4 inssiä sinä sätkän ympärillä juttelemassa. Missään ei ollut pientäkään ongelmaa, ei edes runkonumeron tulkinnassa (itse näen siinä lähinnä ruostuneen painuman pellissä). Lopuksi kouraan tuli katsastustodistus jossa nolla vikaa, eikä edes mainintaa pakoputkesta. Yli tunnin ajasta oli itse katsastustoimia ehkä 10 minsaa.
Vaan ei tässä vielä kaikki. Täytyy takoa kun rauta on kuumaa. Olen jo usean vuoden ajan ajatellut rekisteröidä -59 Velosolex 1700:ni, mutta en ole saanut aikaiseksi. Joskus kysyin juuri täältä Nurmijärven A-katsastuksesta, että hoitavatko vanhan mopon rekisteröintejä, jolloin vastaus oli että eivät, vaan pitää viedä isolle konttorille Hakuninmaalle. Nyt kun purteni kulki näin suotuisissa tuulissa, niin kysäisin asiaa. Insinööri käski tulla mopon kanssa puolentoista tunnin päästä. Hintatiedusteluvastaus oli ”192 euroa mutta voidaan sopia 120”. Minähän hurautin juuri katsastetulla sätkälläni himaan, tsekkasin että Velosolex lähtee käymään ja valot ja jarrut pelaa, ja köytin sen peräkärryn päälle ja takaisin konttorille. 4 inssiä hymyili leveästi kun ajoin halliin. ”Just sellainen kuin googletettiin!” Kaikki meni kuin Retinaxilla rasvattu. Kukaan ei ajanut tai kokeillut jarruja ja valoja, mutta kiinnostuneita kysymyksiä ja kommentteja piisasi. Ainoa ongelma oli vuosimallin määrittely. Rekisteröintitietokannasta ei löytynyt yhtään aiemmin rekattua Velosolexia, vaikka niitä tietenkin on olemassa paljonkin. Kuulemma järjestelmä oli juuri päivitetty. Kehitys ei ole aina edistystä. Näin vanhassa Velosolexissa ei ole edes runkonumeroa, joka tuli pakolliseksi 1964. Välillä insinööri soitteli hevosvoima- ja sylinteritilavuustietoja nykyiseltä Black ’n Roll -maahantuojaltakin, jonka monet foorumilaiset toki tuntevat. Ranskalaiselta Velosolex amis -sivustolta löytyi tarpeeksi vakuuttavia tietoja moottorin sarjanumerosta ja vuosimallista. Vielä 24 euroa uusista kilvistä, ja voittajafiiliksellä himaan.
Pitkän turinan tiivistys: olo onnellinen kuin pienellä oravalla!
29.4.2010 at 17:31 #139757Eilen Dyane katsastettu Etelä-pohjanmaan katsastus oy:n toimesta (ihan uusi yksityinen Seinäjoella) Olkatapit pitää rasvata 🙂
29.4.2010 at 17:37 #139758Oliko yhtään kohtuuhintaisempi tämä uusi yritys?
29.4.2010 at 19:52 #139759On Lännen kanssa samoissa eli peittoaa entisen valtionaseman reilusti. Toki sieltä se omistaja ja henkilökunta on peräisin 🙂
30.4.2010 at 08:32 #139760Vaasassa ei ainakaan kilpailu toimi yhtään, taitaa pyöriä 50-70 eur / käynti pakokaasumittauksen tarpeesta riippuen. Tiedän eräällä itäisellä, joskin hyvin taantuneella paikkakunnalla jaoksen onnistuneen sopimaan 25 euron katsastushinnan. Sama firma täällä ei edes halua keskustella mahdollisista alennuksista.
30.4.2010 at 08:37 #139761Mitä lie jukka höpöttää… Katsastus Joensuussa 19€ K1:llä. 🙄
30.4.2010 at 13:47 #139762EI KLE!
30.4.2010 at 14:24 #139763Tuli mieleen jos käviskin pakun kanssa Joensuussa katsastuksessa Koukeroitten aikaan (katsastus ennen 12.07.2010), mutta mites se sitten menee jos tulee näytettävää, pitääkö palata samalle konttorille vai voiko katsastaa uudestaa Tampereella ??
Lasse 😯30.4.2010 at 15:29 #139764😆 normaalistihan näyttöaika on kuukausi sinä aikanaei mielestäni ei voi vierä muualle, mutta koska sulla loppuu ajoaika ni en ossa sanoo miten kahennentoista päivän jälkeen ja se olis kuitenkin uusi katsastus muualla !
😳 Viisaat kertokoon !30.4.2010 at 18:19 #139765Jos tulee uusintanäyttö niin voi viedä kyllä toiselle konttorille, mutta silloin katsastus alkaa alusta. Eli voit käydä katsastaan Joensuussa, ja olettaen ettei tule ajokieltoa niin voit ajaa Tampereelle. Jos katsastus on kuitenkin hylätty niin Tampereella alkaa katsastus alusta. Näin minun käsityksen mukaan.
30.4.2010 at 19:05 #139766Lasse1: jos pääset pakulla koukeroihin saakka, niin ei se rikki voi olla. 😆
Mikäli tarve vaatii, niin kyllä täältä apuva saapi… 😯3.5.2010 at 09:07 #139767Caminan ja Dyanen leimasin Vammalassa, sillä yksityisellä konttorilla. 50€/kottero köyhtyi siellä.
4.5.2010 at 02:34 #139768Dyaneni olen Joensuussa viimeksi katsastanut. Taisi maksaa silloin 25 € ja palvelu oli asiallista ja ystävällistä. En tiedä onnistuuko katsastus koukeroiden aikaan, kun tapahtuma on muistaakseni heinäkuulla ja mulla on viimeinen numero 5.
4.5.2010 at 06:10 #139769Ma vahan cpypsta:an:
“Määräaikaiskatsastuksessa hylkääminen, jälkitarkastus ja käyttökielto
Määräaikaiskatsastuksessa hylätty ajoneuvo on jälkitarkastettava samalla katsastustoimipaikalla 1 kk kuluessa katsastuksesta. Jos ajoneuvo esitetään katsastukseen jollakin toisella katsastustoimipaikalla tai jos jälkitarkastusaika (1 kk) on kulunut umpeen, katsastus on suoritettava kokonaan uudestaan. “
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastus/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastus.htmMääräaikaiskatsastusajankohdan määräytyminen (on oikein taulukot ja kaikki):
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastus/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastusajankohdan+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ytyminen/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastusajankohdan+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ytyminen.htmOlen myös käynyt tuolla jönsbudde:n asemalla, ovat hyvin mukavia. Hyvä tietää ettei siellä ole enää älyttömiä jonoja. Yhdessä vaiheessa oli vain yksi ukko töissä.
Itse käyn nykyään täällä:.http://www.tuusulanautokatsastus.fi/ Siellä osataan kapea sätkäkin ajaa rampille niin ettei tule katsomossa sydänpysähdyksiä.5.5.2010 at 08:42 #139770Kylläpä halvalla saatte katsastettua. Esim. Lakeuden katsastus 50€ + pakomittaus 23€. Mikähän on Oulun seudun halvin katsastuspaikka?
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.