Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › Ami 8 jarrut
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14.5.2015 at 20:15 #129407
Kymysys: Oliko Ami 8:ssa jarrusatulat toisin päin verrattuna kutoseen? Mulla on kätösissä suht originaalin oloinen Ami 8 loota ja tänään yhteen kutoseen jarruremonttia tehdessä ja käsijarrupaloja amin lootasta anastaessa huomasin, että siinä loodassa jarrusatulat on toisin päin. Eli siis amissa jarrupalat eteenpäin ja käsijarrumekanismit taakse päin? Vai jonkun entisen miehen tekosia?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.5.2015 at 20:52 #174954Itse itselleni vastaten, ainakin tässä kuvassa näin todella on: http://www.ymotor.com/spa/item/resource/ART64373/23022009546.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Osaako joku selittää tuota eroavaisuutta miksi näin on?
Vastaavasti 2cv6: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Citro%C3%ABn_2cv_engine.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.5.2015 at 22:32 #174955Mun entisessä oli Ami8:n kone+loota ja jarrut oli juuri noin kun sain sen käsiini. En koskaan kokeillut olisiko ne saanut käännettyä toisinpäinkin. Tai mitä vaikutusta sillä olisi, hyvin toimi niinkinpäin. Oli niin kirjava historia sillä kulkimella että on saattanut jollain asentajallakin sattua hupsis.
15.5.2015 at 13:07 #174956Moi
Juu tätä itsekin ihmettelin taannoin ja näin se on. Tihrasin juuri alkuperäisestä ohjekirjasta konehuoneen valokuvaa ja käsijarrupalat on edessä.
M15.5.2015 at 13:15 #174957Moi2
Ja äkkiä ed. viestiä itse itseäni korjaan, jarrupalat edessä eli rautalangasta ja ratakiskosta vääntäen siis Akailen kuvalinkkiä vastaava kuva löytyy Ami8:n ohjekirjasta.
M20.5.2015 at 19:14 #174958itsellä kans samalla tavalla kun tossa 2cv6:ssa. Ajattelisin että jos palojen kiinnitys hajoaa niin ei jarrupalat pääse karkaamaan ihan noin vain pois? 😮
21.5.2015 at 08:08 #174959Moro !!
En tunne kovin hyvin Amin rakennetta, mutta voisiko kysymys olla huollettavuudesta. Amissa kait lokareiden irroitus ja jarruihin käsiksi pääsy on vaikeampaa kuin 2CV:ssä. Muistaakseni myös Amiin tuli levyt ennen 2CV:tä. Voihan olla, että myöhemmin on huomattu myös turvallisuusjuttuja ??
Lasse21.5.2015 at 10:22 #174960Ami8:n levyjarrut tulivat jo vuonna 1969. Ihan ensimmäisissä oli vielä rummut mutta myöhemmin levyjarrut. Joissakin lähteissä mainitaan, että rummut 03/69 ja levyt 07/69-08/69 alkaen. Omasta kokemuksestani voin todistaa, että vm 69 ja vm 75 ami8:ssa palat ovat tosiaan juuri noin kuten tässä ketjussa on kuvailtu. Syytä en tiedä. Kutosissa ja acadianessa jarrusatula on tavallisesti toisinpäin.
Käsijarrukahvahan on ami8:ssa korissa kiinni, ei rungossa kuten kutosissa. Olisikohan tuossa jotain tekemistä käsijarruvaijereiden kanssa?
Jarrupalahan pysyy paikoillaan paksulla jousella ja jarrutettaessa pala nojaa tiukasti jarrusatulan metalliosia vasten molemmissa ratkaisuissa. Tosin, jos jousi katkeaa, niin ami8:n ratkaisussa pala tipahtaa helpommin pois.
27.5.2015 at 07:31 #174961Moro !!
Sunnuntaina katsoin yhden Amin pellin alle ja noin päin ne jarrusatulat siellä oli. Entistä vakuuttuneemmaksi tulin, että on huollen “helppous” kysymys, sen verran ahdas se Amin korinpuoleinen osa konehuonetta on ja kun lokaritkin on vaikeampi irrottaa. Jarrupaloja tarkastetaan ja vaihdetaan useammin, kuin käsijarrupaloja. Voi olla toki käsijarrukahva/vaijerikin syynä, sitä en huomannut katsoa.
Lasse27.5.2015 at 11:05 #174962Mulla oli Kallefaaraossa alkujaan myös amimaisesti väärinpäin (Ami 8 loota). Ilmeisesti makusasia, miten päin ne satulat laittaa ja vaijerit riittää 2cv:ssä kummallakin asennustavalla.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.