Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › 2cv6 Käynnistys kuumana?
- This topic has 13 replies, 9 voices, and was last updated 7.8.2018 at 10:38 by
Mika Koivunen.
-
AuthorPosts
-
19.6.2018 at 10:17 #253555
Moikka, mulla 2cv6 2-kurkkuisella kaasarilla. Ongelmana käyntiin lähtö moottorin ollessa kuuma?? Sahata saa tosi pitkään ja vihdoin vaivoin käyntiin. Ehdotuksia ongelman korjaamiseen otetaan vastaan. Autossa myös kärjetön sytytys. T. Markku.
19.6.2018 at 10:28 #253561Eikö käynnistys heti ekasta yrityksestä lähtien kaasu kokonaan pohjassa auta yhtään?
19.6.2018 at 13:46 #253568Puolan kunto?
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen19.6.2018 at 16:28 #253576Venttiilivälykset kannattaisi tarkistaa. Jos on mennyt liian pieneksi, niin vuotaa lämpimänä. Ajossa ei juuri huomaa. mutta lämpimänä käynnistys on huono.
31.7.2018 at 17:55 #254239Sama vika minulla 2CV6 kanssa ollut, tuota venttiilinvälystä en tiennytkään osa syyksi, jokin aika sitten kyselin kuuman koneen käyntiinlähdöstä ja silloin esitin kaasuttimen imusarjan ja kaasuttimen välistä fiiberi tiivistettä polttoaineen höyrystymisen estämiseksi,kun omassani sitä ei ole. No viisaammat tietää eikun venttiilien säätöä tarkastamaan
2.8.2018 at 17:29 #254278Te tietäjät osaajat , noista venttiilin välyksistä vielä, oletteko säätänyt kuumana ja millä välyksillä vai kylmänä ja millä välyksillä kummalla saa paremman tuloksen, luin jostain että kuumana molemmat venttiilit 0.20 ja kylmänä pako 0,20 ja imu 0,50? vaan mikä se oikea toiminta tapa olisi
2.8.2018 at 19:43 #254295Ainakin vanhoissa 2CV- ja 3CV-moottoreissa on tehtaan jäljiltä alumiininen kilpi, jossa ohjeistetaan että venttiilinvälykset säädetään lämpimänä/kuumana:
RÉGLAGE CULBUTEURS
MOTEUR CHAUD
A et E: 0,20Kilpi näkyy tässä kuvassa:
3.8.2018 at 19:05 #254313Tiesin että tiesitte neuvoa,kiitos teille , 5200km ajettu ilman venttiilinsäätöä 6 vuotta jos venttiillit kantaa tai pienillä välyksillä. huomenna tiedän, KIITOS TEILLE
6.8.2018 at 09:06 #254339Morjens, Mulla ollut sama ongelma kuumakäynnistyksen kanssa. Selailin Eerolan korjausopasta, jonka mukaan venttiilit tulisi säätää kylmänä. Mistäköhän hän aikoinaan tuli tuohon päätelmään? Edellisen kerran, kun säädin venat, taisin tehdä kylmänä ja tietenkin 0.20 tulkilla, mutta siitä on aikaa jo jokunen vuosi. Eilen oli niin turkasen kuuma touhuta vielä kuumemman koneiston kanssa, etten alkanut viihtyä sen enempää säätöjen kanssa. Sen verran tarkistin, ettei 0.20 oikein herkästi liukunut välykseen. Kun nyt kuitenkin venttiilikopat tuli irroitettua ja öljyt valutettua hallitusti takaisin koneen kiertoon, ajattelin tänään kokeilla kylmänä säätöä 0.25’n lärpäkkeillä. Oletukseni on, että 0.05’n lisätoleranssi olisi ok lämpölaajenemisen suhteen. Alkaako nakutus? Sen kuulee sitten.
6.8.2018 at 09:33 #254341Kertokaas mulle kuumana säätäjät, että mikä on se “oikea” kuumuus säätää venttiilit?
Toisekseen, sätkän koneessa on sellainen hieno suojamekanismi, että oikein hemmetin kuumaksi ajettuna siitä häviää välykset ja kone ei käy ennen viilentymistään. Nyt jos säädetään venttiilit kuumana niin eikös välystä tule enemmän ja tuo ns. varmuusvara häviää?Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.8.2018 at 15:44 #254357Alan olla samaa mieltä Akailen kanssa. Kylmänä säädin nuo venttiilit 0.25’n tulkilla ja hyvä tuli. Tosin ajettuani koneen kuumaksi, tämä käynnistymättömyys ei hävinnyt. Ei muuta kuin jalka suorana kaasupolkimella ja antaa starttimoottorin laulaa, hiljalleen se siitä heräilee tehtäväänsä
6.8.2018 at 15:52 #254360Moro !!
Ilkeämielisenä ihmisenä voisin kysyä mikä on oikea lämpötila, jos säätää kylmänä ?
Nyt ulkona +25c ja talvella tallissa saattaa olla vain +5c.
Lisäksi tätä säätökeskustelua voi käydä siitä missä asennossa säädetään; säädetään toisenpuolen venttiili kun vastapäinen vastaava venttiili auki (tehtaan ohje) vai kun toinen saman sylinterin venttiili on auki vai silloin kun venttiilit ns. vaihtaa eli säädettävässä sylinterissä on puristustahti lopuillaan ja kipinä tulossa.
Kaikki nämä tavat antaa ainakin vanhuskoneessa eri välyksen. Itse olen säätänyt tuon tehtaan ohjeen mukaan ja luottanut heidän ammattitaitoonsa, vaikka usein kuulee että parempaakin tietoa on kuin tehtaalla.
Tärkeintä mielestäni kuitenkin on, että välystä on kun kone käy kuumana, näin välttyy vaurioilta.
Lasse7.8.2018 at 08:43 #254383Moro !!
Ilkeämielisenä ihmisenä voisin kysyä mikä on oikea lämpötila, jos säätää kylmänä ?
Nyt ulkona +25c ja talvella tallissa saattaa olla vain +5c.Kyllä, jätin moisen tärpin tähän tyrkylle 😉 . 5 ja 25 asteen erotus on vain 20 astetta, kun taas 60-80 astetta eroaa jo 35-55 astetta 25:stä asteesta. Eli ns. normilämpötiloissa se haitari on silti maltillisempi kuin kuuman koneen kohdalla. Ja mitenkä tämä vaikuttaa? Miettikääpä lämpölaajenemia metalleissa.
Suora lainaus wikistä: “Esimerkiksi raudan lineaarinen lämpölaajenemiskerroin on noin 12·10−6 1/°C eli 0,000 012/°C huoneenlämpötilassa.
Kerroin voidaan ilmoittaa selkeämmin 12 μm/(m°C), eli yhden asteen lämpötilanmuutoksella metrin terästanko laajenee 12 mikrometriä eli 0,012 mm. ”
Alumiinilla se on vielä enemmän. Ei sillä, että voitaisiin suoraan laskea 55 astetta * 0.012mm=0.66mm ja siitä vetää suora johtopäätös venttiilinvälyksen kiinnimenosta…ei, ei se toimi niinkään, mutta lämpölaajeneminen tällaisessa koneessa ei kuitenkaan ole ihan mitätön juttu.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.8.2018 at 10:38 #254385Lienee olleellisempaa että venttiilit säädetään säännöllisesti, kuin se minkä lämpöisenä ne säädetään.
Omaan talliin ilmestyi juuri kuljin jossa tämä asia oli unohtunut. Vaikea oli saada käyntiin kun molemmat pakoventtiilit kantoi kylmänäkin. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.