Etusivu › Forums › Päävalikko › Yleinen keskustelu › DYANE -68
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6.12.2012 at 10:21 #127992
jotka omistavat Dyane -68…esim Akaile Dyane -68 on valmistettu 1967, jos numero on alle 734….ovat kulkimet 1967 tehtyjä. saattaapi suomessa olla muutama.
6.12.2012 at 14:44 #167928Niin. Se on tuo valmistusvuosi milloin kuljin on tehtaalla tehty, ja ajoneuvorekisterissä vuosimalli määräytyy ensimmäisen käyttöönottoajankohdan mukaan…
Tuon miulla “jo hetken” olleen Dyanen valmistuminen on oletettavasti tapahtunut jo -72, maahan saapunut tammikuun alkupäivinä -73 mutta käyttöönotettu vasta -74. Viimeisin näistä on sitten se mikä on “määräävä”, eli papereissa laite on vuosimallia 1974…
Mielenkiintoisen tästä tekee sellainen hauska, että jos sattuisi löytämään käyttämättömän ajopelin, jota ei ole missään ikinä rekisteröity, niin se käsiteltäisiin tässä maassa tämän vuoden ajopelinä… 😯
6.12.2012 at 15:29 #167929Aloimme Karin kanssa tätä vanhustiina-juttua pohtimaan, kun muuan Franco rakentelee parhaillaan sanojensa mukaan vanhaa ja harvinaista Tiinaa. Tuossa yhteydessä päähäni putkahti, että voi hyvinkin olla, että näistä ensimmäisistä tiinoista monta on saapunut Suomeen ja näin ollen täältä löytyy yllättävää citikkakulttuurihistoriaa useampi kappale. Perustan ajatukseni omani valmistenumeroon, joka on Catsin tilastojen mukaan -67 vuosikertaa ja ensirekisteröity huhtikuussa -68.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.12.2012 at 23:49 #167930@Jasu wrote:
Mielenkiintoisen tästä tekee sellainen hauska, että jos sattuisi löytämään käyttämättömän ajopelin, jota ei ole missään ikinä rekisteröity, niin se käsiteltäisiin tässä maassa tämän vuoden ajopelinä… 😯
Tuostahan on väännetty paljonkin. Joku viimeisistä Saab 96:ista jäi aikanaan rekisteröimättömänä autoliikkeen maskotiksi, yrittivät sitä sitten 2000-luvulla saada kilpiin. Ainakaan suoraan se ei onnistunut mitenkään, en tiedä saivatko lopulta poikkeusluvan onnistumaan.
7.12.2012 at 07:09 #167931@Wonderi wrote:
@Jasu wrote:
Mielenkiintoisen tästä tekee sellainen hauska, että jos sattuisi löytämään käyttämättömän ajopelin, jota ei ole missään ikinä rekisteröity, niin se käsiteltäisiin tässä maassa tämän vuoden ajopelinä… 😯
Tuostahan on väännetty paljonkin. Joku viimeisistä Saab 96:ista jäi aikanaan rekisteröimättömänä autoliikkeen maskotiksi, yrittivät sitä sitten 2000-luvulla saada kilpiin. Ainakaan suoraan se ei onnistunut mitenkään, en tiedä saivatko lopulta poikkeusluvan onnistumaan.
Paimiolaisella Moto-Guzzeja maahantuovalla putiikilla on tarinan mukaan takahuoneessaan intialainen rekisteröimätön 90-luvun diesel Royal-Enfield. Sitäkään ei saa kilpiin millään, kun pitäisi täyttää tämän hetken normit…
7.12.2012 at 10:32 #167932Moro !!
Ainakin autoverotuksessa alle 6000km ajettua autoa pidetään uutena verotusta tehtäessa. Ne “uudet ja ajamattomat” joita tiedän kavereillani olevan on rekisteröity 1pv kilpiin, jotta vanha käyttöönotto historia löytyy, kun sitten myöhemmin haluaa “ottaa uudelleen” käyttöön. Eiköhän ensirekisteröintiä koske sen hetkiset määräykset.
Lasse7.12.2012 at 11:01 #167933Kyllä, juuri noin kun on aikanaan toimittu, niin Suomeen rekisteröitäessä katsotaan niitä ensirekisteröinnin aikaisia määräyksiä.
Tuo valmistusajankohdan ja ensirekisteröinnin ero saattaa aiheuttaa toisinaan harmia, esim. -77 valmistettu mutta vasta -78 käyttöönotettu kohtaa päästömittaukset vaikkei valmistusajankohtansa puolesta niitä mitata tarvitsisikaan. Kuten myös tulee valo- ja turvavyövaatimuksia myöhemmissä vaiheissa, sekä kaikenlaisia “tiukennuksia” muutenkin…
7.12.2012 at 12:31 #167934No niin no. Itselle tuli Ruotsista 50 -luvun moottoripyörä kesällä. Ruotsalaisessa rekisteriotteessa oli vuosimallina 1951, mutta ensimmäisenä käyttöönottovuotena 1997, koska pyörä oli tuolloin siellä kunnostettu ja palautettu liikennekäyttöön.
Konttorilla olivat sitä mieltä, että näillä papereilla pyörään sovelletaan vuonna 1997 voimassa olleita määräyksiä. Mitähän kaikkea pitääkään muuttaa?
Ja taitaa talleissa pitkin maakuntia olla useampia tuontiautoja ja -pyöriä, joita ei saa kilpiin kun tullausvaiheessa alkuperäinen rekisteriote on jäänyt tullin haltuun. Ilman alkuperämaan rekisteriotetta kun ei kuljinta tässä maassa rekisteröityä saa.Kyllä tää vaan on hiano maa! Nyt kun kansalaisten on mahdollista tehdä lakialotteita, niin eiköhän kerätä se 50 tuhatta nimeä ja yritetä saada homma mallilleen?
7.12.2012 at 16:47 #167935Moi, mulla on yksi -68 ikuisuusrojektina. Runko hitsattu, puhallettu ja maalattu, akselistot puhallettu ja maalattu. Runko odottelee öljyämistä ja akseleita. Täytyy tsekata tuo valmistusnumero, nyt oon reissun päällä.
9.12.2012 at 08:51 #167936luonnollinen selitys lienee kun valmistus alkoi 8/67..tulivat suomeen vasta loppuvuodesta jolloin oli viisainta myydä -68 puolella. Onko yhtään -67 rekisteröityä ??
alkupään dyanet oli AYA 425 kuutioisia.9.12.2012 at 12:47 #167937@kari80 wrote:
Onko yhtään -67 rekisteröityä ??
En usko, veikkaan, että kaikki alkupään -68:t ovat tulleet samalla laivalla kuin omani.
Pyörittelin tätä Suomi-tekijää päässäni ja mietin tuota 425 ja 602 muuttujaa: -68 on ollut myös vanhustiinaa kutosen koneella (Ami 6 kone), joten onkohan myös niin, että ensin on valmistettu 425:ta ja myöhemmin 602:ta? Vai oliko molempia rinnakkain alusta lähtien? Suomen raju verotus on jokatapauksessa karsinut noita 602:sia pois, joten jos aluksi tehtiin pelkästään 425:sta niin kaikki Suomen -68 tiinat ovat keski-eurooppalaisia sisariaan vanhempia yksilöitä…!?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.12.2012 at 14:10 #1679389.12.2012 at 16:22 #167939Katos katos 😯 Täytyy toki muistaa, että poikkeuksien poikkeuksia löytyy, eli edes tehtaan omat taulukot eivät aina ole todellisuutta.
Tuon taulukon mukaan myös -69 tiina on erikoinen tuttavuus, nimittäin ollut nelkku ennen varsinaisia 2cv nelkkuja. -69 loppuvuodesta tehtiin 2cv4 esisarja, mutta se oli “vanhuslootalla” kuuspulttisilla vetarin yläpäillä. Miten lienee alkuvuoden -69 tiinojen kohdalla?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.12.2012 at 19:20 #167940Minulla valmistenumero 7284141, rekisterikirjassa käyttöönottovuosi 69. On kokolailla kaikilla osilla varustettu, ajettu viimeiksi n. 20 vuotta sitten. Vaatii lattioiden pellityksen runko kuosissaan.
Hantta
Hannu Keinänen
12.12.2012 at 20:10 #167941Terve!
Minulta löytyy nro:7284152. Mielenkiintoisen lähellä Hantan valmistus numeroa. Lähinnä siksi että onko suomeen v.68 tuotu 55kpl
peräkkäisillä numeroilla. Katselin ranskan dyane clubin projekti sivuja ja muutaman numero on aika lähellä meidän kulkimia ja osa selvästi v.68 puolella tehtyjä mutta kaikissa on 6 voltin nokkalaturi. Onko tehtaalla ollut vientimallit omalla linjalla missä laitettu 12 voltin hihnalaturit ? Vai onko suomeen erikseen tilattu 12 voltin sähköt ? Vai tuliko suomeen 6v ja 12v malleja ?
Nallen 2cv sivuilla on maininta suomeen tuodusta 6 kpl dyane erästä 30.10.1967. Näistä ainakin osa myös rekisteröitiin silloin.Tässä on nyt aika paljon mutua ja pohdintaa. Tuli vaan mieleen…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.